woensdag 13 oktober 2010

Het claimgedrag van Bert Brussen

Bert Brussen vertelde over zijn kijk op journalistiek in nieuwe media en zijn voorspelling voor de toekomst hiervan. In zijn gastcollege heb ik gezocht naar een claim met evidence, zonder een warrant. Oftewel een stelling waarbij het argument niet relevant was, ten minste, er niet bij werd verteld waarom het argument relevant zou zijn.

In het onderwerp dat ik heb uitgekozen kwam dit twee keer voor. Het gaat over Geenstijl op tv. In het begin gebruikt hij het niet hebben van een warrant om zich te distantiĆ«ren. Een student vraagt hem: Waarom is Geenstijl op tv? Bert Brussen lacht, hij denkt er duidelijk het zijne van en zegt: Ja, gewoon, omdat het kan. Wanneer de zaal hier verder op in wil gaan, koppelt hij zich snel los. “Ik sta daar verder buiten. Ik maak dat soort beslissingen bij Geenstijl niet.”

Zijn claim (gewoon) en evidence (omdat het kan) zijn vaag en er zit denk ik bewust geen warrant bij die het kan verduidelijken.


Lees meer op het weblog van Sandra Bosch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten